Lärobok i småskolan 1892



En av min mormors första skolböcker, bibliska berättelser. Jag tror inte
man tog skada av att ha "kristendom" i skolan. Vad tror ni?
När jag gick i skolan hade vi också kristendom. Jag tror jag blivit varken bättre
eller sämre av det.
Min dotter läser just nu till lärare (klar i maj) upp t  o m 5 klass. Undra om hon kan ha nytta
av den här boken?
Om inte så har jag mormors läsebok "Sörgården" den kan vara kul att läsa för dagens barn.
När jag sitter och skriver om mina förfäder som bodde i en liten by i norra Uppland och där
jag själv fick uppleva min barndom, så poppar massor av minnen upp. Vet ni jag hade det
precis som Barna i Bullerbyn. Hölass, kor, hästar, vi lekte i hagen ,vi metade ,pojkarna busade
med oss.
Lite nostalgi.

Jag har sydag idag, för drygt en timme sen kom "la gubs" och sa att nu får du klä på dig för vi ska
ta en promenad. Du måste få lite frisk luft. Så nu har vi varit ute och gått i ca 45 min, riktigt skönt var det.
Nu blir det middag och sen symaskin.
Myslördag på er/ Kram Lotta

Måste få tillägga
När jag skrivit klart detta inlägg och publicerat det ringer det på dörren
Där står 2 yngre män, väldigt propra.
När jag öppnar säger dom: Hej, Tror du på Gud?????????
Vi kommer ifrån Jesu Kristi Kyrka.
Bla, bla ,bla bla...............
Undra om dom visste att jag nyss skrivit om kristendom, fniss!

Kram igen

Kommentarer
Postat av: Hannis

Vad intressant med saker och minnen efter mormor och gammelmormor!

Sånt ska man verkligen ta till vara på.



Kram Hannis

2009-01-17 @ 22:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0